Fiat

Fiat Uno Turbo i.e. (czerwiec 1985 - październik 1989)
5 biegowa, manualna skrzynia biegów, nadwozie trzydrzwiowa, hatchback, benzyna

Inne motoryzacje Fiat Uno (1983 - 1989)

Ogólne specyfikacje

Typ nadwozia:
trzydrzwiowa, hatchback
Skrzynia biegów:
5 biegowa, manualna
Liczba miejsc siedzących:
5
Segment:
B (mały)
Wprowadzenie:
czerwiec 1985
Zakończenie produkcji:
październik 1989

Napęd

Napędowa oś:
przednia
Typ silnika:
silnik spalinowy
Rodzaj paliwa:
benzyna
Moc:
77 kw (105 hp)
Maksymalna moc (kW):
77
Maksymalna moc (hp):
105
Maks. moment obrotowy:
147 nm


Silnik spalinowy

Liczba cylindrów:
4, w linii
Zawory na cylinder:
2
Pojem silnika:
1301 cm3
Wiercenie x skok:
80,5 x 63,9 mm
Współczynnik sprężania:
7,7 :1
Maks. moc:
77 kw (105 hp)
Moc (kW):
77
Moc (hp):
105
Maksymalna moc RPM:
5750 tpm
Maks. moment obrotowy:
147 nm
Maks. moment obrotowy RPM:
3200 tpm
System paliwowy:
wielopunktowy wtrysk
Sterowanie zaworami:
ohc
Turbo:
tak
Katalizator:
nie
Pojem zbiornika paliwa:
42 L


Wydajność

Maksymalna prędkość:
200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h:
8,3 s
Monitor zużycia:
n.b.

Zużycie (NEDC)

Zużycie w mieście:
-
Zużycie poza miastem:
-
Zużycie kombinowane:
7,4 l/100km
Emisje CO2:
-
Etykieta energetyczna:
 
Zużycie energii:
-
Zasięg baterii:
-

Zużycie (WLTP)

Niskie zużycie:
 
Średnie zużycie:
 
Wysokie zużycie:
 
Bardzo wysokie zużycie:
 
Kombinowane zużycie:
 
Emisje CO2:
 
Zasięg baterii:
-
Zużycie energii:
-

Podwozie

Zawieszenie przednie:
sprężyny węgierskie
Zawieszenie tylne:
sprężyny węgierskie
Przedni stabilizator:
tak
Tylny stabilizator:
tak
Przednie hamulce:
wentylowane tarczowes
Tylnie hamulce:
tarczowes
Rozmiar przednich opon:
175/60HR13
Rozmiar tylnych opon:
175/60HR13
Promień skrętu:
9,4 m


Skrzynia biegów

1. bieg:
 
2. bieg:
 
3. bieg:
 
4. bieg:
 
5. bieg:
 
6. bieg:
 
7. bieg:
 
8. bieg:
 
9. bieg:
 
Bieg wsteczny:
 
Rozdzielacz końcowy:
 
RPM przy 120 km/h (teoretycznie):
 

Wagi

Masa własna:
838 kg
Maks. ładowność:
442 kg
Maks. dopuszczalna masa:
1280 kg
Maks. masa przedniej osi:
-
Maks. masa tylnej osi:
-
Maks. masa hamowanego przyczepy:
900 kg
Maks. masa naczepy niehamowanej:
419 kg
Maks. obciążenie zaczepu:
-
Maks. obciążenie dachu:
75 kg

Bezpieczeństwo

Wynik testu zderzeniowego:
-
ABS:
-
Rozkład siły hamowania:
-
Asystent hamulca:
-
Pomoc przy awaryjnym hamowaniu:
-
Asystent martwego pola:
-
Kontrola stabilności:
-
Kontrola trakcji:
-
Ograniczona różniczka poślizgowa:
-
Poduszka powietrzna kierowcy:
-
Poduszka powietrzna pasażera:
-
Poduszki powietrzne boczne:
-
Poduszki powietrzne w głowach / kurtynowe poduszki powietrzne:
-
Poduszka powietrzna kolanowa kierowcy:
-
Asystent podjazdu:
-
Asystent pasa ruchu:
-
Asystent martwego pola:
-
Czujnik zmęczenia:
-
Czujnik ciśnienia w oponach:
-
Miejski system bezpieczeństwa:
-
Nocne widzenie z rozpoznawaniem osób:
-
System przed kolizją:
-
Asystent świateł drogowych:
-
Rozpoznawanie znaków drogowych:
-
System ostrzegania przed kolizją:
-
Automatyczne sterowanie poziomem:
-

Eksterior

Wyposażenie z interwałowym wycieraczką:
tak
Aluminiowe felgi:
-
Przesuwany / składany dach:
-
Panoramiczna dach:
-
Bagażniki dachowe:
-
Metalizowany lak:
-
Malowane zderzaki:
-
Szkła przyciemniane:
tak
Przegroda za przednimi siedzeniami:
-
Lusterka elektryczne:
-
Składane lusterka zewnętrzne:
-
Zewnętrzne lusterka wsteczne z automatycznym przyciemnianiem:
-
Wskaźnik kierunkowskazu w zewnętrznych lustrach:
-
Przednie światła przeciwmgielne:
tak
Automatyczne włączanie świateł:
-
Światła ksenonowe:
-
Reflektory LED:
-
Tylnie oświetlenie LED:
-
Światła do jazdy dziennej:
-
Spryskiwacze reflektorów:
-
Alarm przeciwwłamaniowy:
-


Wnętrze

Siedziska z regulacją wysokości:
-
Wspornik lędźwiowy:
-
Elektromechaniczne ustawienie siedzenia:
-
Podgrzewane fotele:
-
Wentylowane siedzenia:
-
Fotele sportowe:
-
Skórzana kierownica:
-
Regulowana kierownica:
-
Podgrzewana kierownica:
-
Skórzane tapicerka:
-
Tylnie poduszki głowy:
-
Składane tylne siedzenia:
tak
Przesuwane tylne siedzenia:
-
Środkowy podłokietnik:
-
Lusterko wewnętrzne z automatycznym przyciemnianiem:
-
Lampa(y) do czytania:
tak (przednie)
Podświetl lusterko do makijażu:
-
Regulowane oświetlenie deski rozdzielczej:
-
Obrotomierz:
tak
Licznik dni:
tak
Wskaźnik temperatury wody chłodzącej:
tak
Wskaźnik temperatury zewnętrznej:
-
Komputer pokładowy:
-
System audio:
-
Radio cyfrowe (DAB):
-
Przyciski audio na kierownicy:
-
Wejście audio:
-
Nawigacja:
-
Bluetooth:
-


Komfort

Centralne zamykanie drzwi:
-
Bezkľúčowy dostęp/startowanie:
-
Przycisk startowy:
-
Obwód sterujący:
-
Okna elektryczne:
-
Wspomaganie kierownicy:
-
Tempomat:
-
Klimatyzacja:
-
Kontrola temperatury w lewo/w prawo:
-
Czujniki parkowania:
-
Kamera cofania:
-
Parkomat:
-
Elektroniczna hamulec postojowy:
-
System start / stop:
-

Bagaż

Pojem ładowności bagażnika:
225-968 L
Długość min/max:
 
Szerokość min/max:
 
Wysokość:
 
Wysokość progu podnoszenia:
 


Wymiary wewnętrzne

Odległość oparcia / pedałów:
 
Przednia wysokość nad głową:
 
Długość przedniego oparcia:
 
Długość siedzenia przedniego:
 
Wysokość przedniego wejścia:
 
Szerokość wnętrza z przodu:
 
Odległość oparcia przód / tył:
 
Średnia odległość oparcia przód/tył:
 
Wysokość miejsca na głowę z tyłu:
 
Długość oparcia:
 
Długość tylnej kanapy:
 
Wysokość tylnego siedzenia:
 
Tylnia szerokość wnętrza:
 

Wymiary zewnętrzne

Długość:
3644 mm
Szerokość:
1560 mm
Wysokość:
1370 mm
Rozstaw osi:
2362 mm
Szerokość przedniego rozstawu kół:
1330 mm
Szerokość tylnego rozstawu kół:
1300 mm
Prześwit:
-

Serwis i gwarancja

Serwis:
zmienny / 1 lat
Ogólna gwarancja:
1 rok, bez ograniczeń
Gwarancja nadwozia:
8 lat



Fiat Uno Turbo i.e. to model, który zdobył serca wielu miłośników motoryzacji w latach 80. XX wieku. Produkowany od czerwca 1985 roku do października 1989 roku, Fiat Uno Turbo i.e. był sportową wersją popularnego miejskiego hatchbacka, jakim był Fiat Uno. Jego dynamiczny design oraz osiągi sprawiły, że stał się jednym z ulubionych aut wśród młodszych kierowców.


Pod maską Fiat Uno Turbo i.e. znajdował się 1.4-litrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem, który generował moc 77 kW, co odpowiadało 105 koniom mechanicznym. Dzięki takiej mocy, auto było w stanie przyspieszyć od 0 do 100 km/h w zaledwie około 8,5 sekundy, co w tamtym czasie było bardzo dobrym wynikiem dla samochodu tej klasy. Silnik współpracował z pięciobiegową manualną skrzynią biegów, co pozwalało na dynamiczną jazdę i pełne wykorzystanie potencjału jednostki napędowej.


Fiat Uno Turbo i.e. charakteryzował się nie tylko mocnym silnikiem, ale także sportowym zawieszeniem, które zapewniało doskonałą stabilność na drodze. Oprócz tego, auto wyposażone było w szereg elementów poprawiających aerodynamikę i wydajność, takich jak obniżone nadwozie oraz agresywny bodykit. Wnętrze auta było równie przemyślane – oferowało sportowe fotele, które zapewniały dobre trzymanie ciała podczas szybkiej jazdy oraz charakterystyczne, sportowe wykończenia.


Jednym z wyróżników modelu był także jego design. Fiat Uno Turbo i.e. posiadał charakterystyczne, sportowe detale, takie jak większe zderzaki, spojlery oraz unikalne felgi. To wszystko sprawiało, że auto wyróżniało się na tle innych modeli w swojej klasie.


Pomimo upływu lat, Fiat Uno Turbo i.e. wciąż cieszy się uznaniem wśród kolekcjonerów i miłośników klasyki. Jego unikalne połączenie sportowych osiągów i miejskiego charakteru sprawia, że jest to samochód, który zapisał się na kartach historii motoryzacji. Warto dodać, że dzięki swojemu umiarkowanemu zużyciu paliwa, Fiat Uno Turbo i.e. był również stosunkowo ekonomicznym wyborem dla tych, którzy szukali samochodu z nutą sportowego charakteru. Do dziś model ten pozostaje symbolem epoki, w której sportowe hatchbacki zaczęły zdobywać popularność na europejskich drogach.



Galeria zdjęć Fiat Uno