Yugo

Yugo 1300 Special (styczeń 1979 - styczeń 1982)
5 biegowa, manualna skrzynia biegów, nadwozie pięciodrzwiowa, hatchback, benzyna

Inne motoryzacje Yugo 1100/1300 (1973 - 1983)

Ogólne specyfikacje

Typ nadwozia:
pięciodrzwiowa, hatchback
Skrzynia biegów:
5 biegowa, manualna
Liczba miejsc siedzących:
0
Segment:
 
Wprowadzenie:
styczeń 1979
Zakończenie produkcji:
styczeń 1982

Napęd

Napędowa oś:
przednia
Typ silnika:
silnik spalinowy
Rodzaj paliwa:
benzyna
Moc:
54 kw (73 hp)
Maksymalna moc (kW):
54
Maksymalna moc (hp):
73
Maks. moment obrotowy:
100 nm


Silnik spalinowy

Liczba cylindrów:
4, w linii
Zawory na cylinder:
2
Pojem silnika:
1290 cm3
Wiercenie x skok:
86,0 x 55,5 mm
Współczynnik sprężania:
9,2 :1
Maks. moc:
54 kw (73 hp)
Moc (kW):
54
Moc (hp):
73
Maksymalna moc RPM:
6000 tpm
Maks. moment obrotowy:
100 nm
Maks. moment obrotowy RPM:
3900 tpm
System paliwowy:
carburettor
Sterowanie zaworami:
ohc
Turbo:
nie
Katalizator:
nie
Pojem zbiornika paliwa:
38 L


Wydajność

Maksymalna prędkość:
150 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h:
13,4 s
Monitor zużycia:
n.b.

Zużycie (NEDC)

Zużycie w mieście:
-
Zużycie poza miastem:
-
Zużycie kombinowane:
9,6 l/100km
Emisje CO2:
-
Etykieta energetyczna:
 
Zużycie energii:
-
Zasięg baterii:
-

Zużycie (WLTP)

Niskie zużycie:
 
Średnie zużycie:
 
Wysokie zużycie:
 
Bardzo wysokie zużycie:
 
Kombinowane zużycie:
 
Emisje CO2:
 
Zasięg baterii:
-
Zużycie energii:
-

Podwozie

Zawieszenie przednie:
sprężyny węgierskie
Zawieszenie tylne:
sprężyny liściaste
Przedni stabilizator:
tak
Tylny stabilizator:
tak
Przednie hamulce:
tarczowes
Tylnie hamulce:
bębnowe
Rozmiar przednich opon:
165/70R13
Rozmiar tylnych opon:
165/70R13
Promień skrętu:
10,3 m


Skrzynia biegów

1. bieg:
 
2. bieg:
 
3. bieg:
 
4. bieg:
 
5. bieg:
 
6. bieg:
 
7. bieg:
 
8. bieg:
 
9. bieg:
 
Bieg wsteczny:
 
Rozdzielacz końcowy:
 
RPM przy 120 km/h (teoretycznie):
 

Wagi

Masa własna:
835 kg
Maks. ładowność:
400 kg
Maks. dopuszczalna masa:
1235 kg
Maks. masa przedniej osi:
-
Maks. masa tylnej osi:
-
Maks. masa hamowanego przyczepy:
-
Maks. masa naczepy niehamowanej:
-
Maks. obciążenie zaczepu:
-
Maks. obciążenie dachu:
-

Bezpieczeństwo

Wynik testu zderzeniowego:
-
ABS:
-
Rozkład siły hamowania:
-
Asystent hamulca:
-
Pomoc przy awaryjnym hamowaniu:
-
Asystent martwego pola:
-
Kontrola stabilności:
-
Kontrola trakcji:
-
Ograniczona różniczka poślizgowa:
-
Poduszka powietrzna kierowcy:
-
Poduszka powietrzna pasażera:
-
Poduszki powietrzne boczne:
-
Poduszki powietrzne w głowach / kurtynowe poduszki powietrzne:
-
Poduszka powietrzna kolanowa kierowcy:
-
Asystent podjazdu:
-
Asystent pasa ruchu:
-
Asystent martwego pola:
-
Czujnik zmęczenia:
-
Czujnik ciśnienia w oponach:
-
Miejski system bezpieczeństwa:
-
Nocne widzenie z rozpoznawaniem osób:
-
System przed kolizją:
-
Asystent świateł drogowych:
-
Rozpoznawanie znaków drogowych:
-
System ostrzegania przed kolizją:
-
Automatyczne sterowanie poziomem:
-

Eksterior

Wyposażenie z interwałowym wycieraczką:
-
Aluminiowe felgi:
-
Przesuwany / składany dach:
-
Panoramiczna dach:
-
Bagażniki dachowe:
-
Metalizowany lak:
-
Malowane zderzaki:
-
Szkła przyciemniane:
-
Przegroda za przednimi siedzeniami:
-
Lusterka elektryczne:
-
Składane lusterka zewnętrzne:
-
Zewnętrzne lusterka wsteczne z automatycznym przyciemnianiem:
-
Wskaźnik kierunkowskazu w zewnętrznych lustrach:
-
Przednie światła przeciwmgielne:
-
Automatyczne włączanie świateł:
-
Światła ksenonowe:
-
Reflektory LED:
-
Tylnie oświetlenie LED:
-
Światła do jazdy dziennej:
-
Spryskiwacze reflektorów:
-
Alarm przeciwwłamaniowy:
-


Wnętrze

Siedziska z regulacją wysokości:
-
Wspornik lędźwiowy:
-
Elektromechaniczne ustawienie siedzenia:
-
Podgrzewane fotele:
-
Wentylowane siedzenia:
-
Fotele sportowe:
-
Skórzana kierownica:
-
Regulowana kierownica:
-
Podgrzewana kierownica:
-
Skórzane tapicerka:
-
Tylnie poduszki głowy:
-
Składane tylne siedzenia:
-
Przesuwane tylne siedzenia:
-
Środkowy podłokietnik:
-
Lusterko wewnętrzne z automatycznym przyciemnianiem:
-
Lampa(y) do czytania:
-
Podświetl lusterko do makijażu:
-
Regulowane oświetlenie deski rozdzielczej:
-
Obrotomierz:
-
Licznik dni:
-
Wskaźnik temperatury wody chłodzącej:
-
Wskaźnik temperatury zewnętrznej:
-
Komputer pokładowy:
-
System audio:
-
Radio cyfrowe (DAB):
-
Przyciski audio na kierownicy:
-
Wejście audio:
-
Nawigacja:
-
Bluetooth:
-


Komfort

Centralne zamykanie drzwi:
-
Bezkľúčowy dostęp/startowanie:
-
Przycisk startowy:
-
Obwód sterujący:
-
Okna elektryczne:
-
Wspomaganie kierownicy:
-
Tempomat:
-
Klimatyzacja:
-
Kontrola temperatury w lewo/w prawo:
-
Czujniki parkowania:
-
Kamera cofania:
-
Parkomat:
-
Elektroniczna hamulec postojowy:
-
System start / stop:
-

Bagaż

Pojem ładowności bagażnika:
-
Długość min/max:
 
Szerokość min/max:
 
Wysokość:
 
Wysokość progu podnoszenia:
 


Wymiary wewnętrzne

Odległość oparcia / pedałów:
 
Przednia wysokość nad głową:
 
Długość przedniego oparcia:
 
Długość siedzenia przedniego:
 
Wysokość przedniego wejścia:
 
Szerokość wnętrza z przodu:
 
Odległość oparcia przód / tył:
 
Średnia odległość oparcia przód/tył:
 
Wysokość miejsca na głowę z tyłu:
 
Długość oparcia:
 
Długość tylnej kanapy:
 
Wysokość tylnego siedzenia:
 
Tylnia szerokość wnętrza:
 

Wymiary zewnętrzne

Długość:
3835 mm
Szerokość:
1590 mm
Wysokość:
1370 mm
Rozstaw osi:
2450 mm
Szerokość przedniego rozstawu kół:
1315 mm
Szerokość tylnego rozstawu kół:
1330 mm
Prześwit:
145 mm

Serwis i gwarancja

Serwis:
n.b. / 1 lat
Ogólna gwarancja:
- year, bez ograniczeń
Gwarancja nadwozia:
- lat



Yugo 1300 Special to samochód osobowy, który był produkowany w latach 1979-1982 w Jugosławii. Model ten zyskał popularność dzięki swojej prostocie, przystępnej cenie oraz charakterystycznemu designowi. Yugo 1300 Special był rozwinięciem wcześniejszych modeli, a jego konstrukcja opierała się na włoskim Fiacie 128, co można zauważyć w jego kształcie oraz układzie mechanicznym.


Pod maską Yugo 1300 Special znajdował się silnik benzynowy o pojemności 1,3 litra, generujący moc 54 kW (73 KM). Dzięki tej mocy samochód oferował zadowalające osiągi, a jego osiągnięcie prędkości 100 km/h zajmowało około 14 sekund. Yugo był wyposażony w 5-biegową manualną skrzynię biegów, co pozwalało na lepsze dopasowanie do różnych warunków drogowych oraz zapewniało większą kontrolę nad pojazdem.


Yugo 1300 Special charakteryzował się prostą, ale elegancką linią nadwozia, która przyciągała wzrok. Samochód był dostępny w różnych kolorach, co pozwalało klientom na personalizację swojego pojazdu. Wnętrze Yugo było również proste, ale funkcjonalne. Fotele były wygodne, a przestrzeń w kabinie wystarczająca dla czterech osób. Zastosowane materiały były trwałe, chociaż nie zawsze najwyższej jakości.


Yugo 1300 Special był autem, które zyskało uznanie nie tylko w Jugosławii, ale również na rynkach zagranicznych, w tym w Stanach Zjednoczonych. Jego przystępna cena sprawiła, że stał się popularnym wyborem dla wielu kierowców szukających ekonomicznego i niezawodnego środka transportu. Samochód był również znany z niskiego zużycia paliwa, co w połączeniu z ceną czyniło go atrakcyjną propozycją dla osób o ograniczonym budżecie.


Pomimo że Yugo 1300 Special nie jest już produkowany, to wciąż ma swoje miejsce w historii motoryzacji. Dla wielu miłośników motoryzacji jest symbolem minionej epoki oraz dowodem na to, że prostota i funkcjonalność mogą iść w parze z atrakcyjnym designem. Dziś Yugo 1300 Special jest poszukiwanym klasykiem, który zyskuje na wartości wśród kolekcjonerów.