Škoda

Škoda Favorit 1.3 LS (luty 1989 - styczeń 1991)
5 biegowa, manualna skrzynia biegów, nadwozie pięciodrzwiowa, hatchback, benzyna

Ogólne specyfikacje

Typ nadwozia:
pięciodrzwiowa, hatchback
Skrzynia biegów:
5 biegowa, manualna
Liczba miejsc siedzących:
5
Segment:
B (mały)
Wprowadzenie:
luty 1989
Zakończenie produkcji:
styczeń 1991

Napęd

Napędowa oś:
przednia
Typ silnika:
silnik spalinowy
Rodzaj paliwa:
benzyna
Moc:
46 kw (63 hp)
Maksymalna moc (kW):
46
Maksymalna moc (hp):
63
Maks. moment obrotowy:
100 nm


Silnik spalinowy

Liczba cylindrów:
4
Zawory na cylinder:
2
Pojem silnika:
1289 cm3
Wiercenie x skok:
75,5 x 72,0 mm
Współczynnik sprężania:
9,7 :1
Maks. moc:
46 kw (63 hp)
Moc (kW):
46
Moc (hp):
63
Maksymalna moc RPM:
5000 tpm
Maks. moment obrotowy:
100 nm
Maks. moment obrotowy RPM:
3000 tpm
System paliwowy:
carburettor
Sterowanie zaworami:
ohv
Turbo:
nie
Katalizator:
nie
Pojem zbiornika paliwa:
47 L


Wydajność

Maksymalna prędkość:
150 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h:
14,0 s
Monitor zużycia:
n.b.

Zużycie (NEDC)

Zużycie w mieście:
-
Zużycie poza miastem:
-
Zużycie kombinowane:
6,6 l/100km
Emisje CO2:
-
Etykieta energetyczna:
 
Zużycie energii:
-
Zasięg baterii:
-

Zużycie (WLTP)

Niskie zużycie:
 
Średnie zużycie:
 
Wysokie zużycie:
 
Bardzo wysokie zużycie:
 
Kombinowane zużycie:
 
Emisje CO2:
 
Zasięg baterii:
-
Zużycie energii:
-

Podwozie

Zawieszenie przednie:
sprężyny węgierskie
Zawieszenie tylne:
sprężyny węgierskie
Przedni stabilizator:
nie
Tylny stabilizator:
nie
Przednie hamulce:
tarczowes
Tylnie hamulce:
bębnowe
Rozmiar przednich opon:
165/70R13
Rozmiar tylnych opon:
165/70R13
Promień skrętu:
10,5 m


Skrzynia biegów

1. bieg:
3,31:1
2. bieg:
1,91:1
3. bieg:
1,27:1
4. bieg:
0,93:1
5. bieg:
0,72:1
6. bieg:
 
7. bieg:
 
8. bieg:
 
9. bieg:
 
Bieg wsteczny:
2,92:1
Rozdzielacz końcowy:
3,90:1
RPM przy 120 km/h (teoretycznie):
3.200 tpm

Wagi

Masa własna:
840 kg
Maks. ładowność:
450 kg
Maks. dopuszczalna masa:
1290 kg
Maks. masa przedniej osi:
-
Maks. masa tylnej osi:
-
Maks. masa hamowanego przyczepy:
750 kg
Maks. masa naczepy niehamowanej:
400 kg
Maks. obciążenie zaczepu:
-
Maks. obciążenie dachu:
50 kg

Bezpieczeństwo

Wynik testu zderzeniowego:
-
ABS:
-
Rozkład siły hamowania:
-
Asystent hamulca:
-
Pomoc przy awaryjnym hamowaniu:
-
Asystent martwego pola:
-
Kontrola stabilności:
-
Kontrola trakcji:
-
Ograniczona różniczka poślizgowa:
-
Poduszka powietrzna kierowcy:
-
Poduszka powietrzna pasażera:
-
Poduszki powietrzne boczne:
-
Poduszki powietrzne w głowach / kurtynowe poduszki powietrzne:
-
Poduszka powietrzna kolanowa kierowcy:
-
Asystent podjazdu:
-
Asystent pasa ruchu:
-
Asystent martwego pola:
-
Czujnik zmęczenia:
-
Czujnik ciśnienia w oponach:
-
Miejski system bezpieczeństwa:
-
Nocne widzenie z rozpoznawaniem osób:
-
System przed kolizją:
-
Asystent świateł drogowych:
-
Rozpoznawanie znaków drogowych:
-
System ostrzegania przed kolizją:
-
Automatyczne sterowanie poziomem:
-

Eksterior

Wyposażenie z interwałowym wycieraczką:
tak
Aluminiowe felgi:
-
Przesuwany / składany dach:
-
Panoramiczna dach:
-
Bagażniki dachowe:
-
Metalizowany lak:
-
Malowane zderzaki:
-
Szkła przyciemniane:
-
Przegroda za przednimi siedzeniami:
-
Lusterka elektryczne:
-
Składane lusterka zewnętrzne:
-
Zewnętrzne lusterka wsteczne z automatycznym przyciemnianiem:
-
Wskaźnik kierunkowskazu w zewnętrznych lustrach:
-
Przednie światła przeciwmgielne:
tak
Automatyczne włączanie świateł:
-
Światła ksenonowe:
-
Reflektory LED:
-
Tylnie oświetlenie LED:
-
Światła do jazdy dziennej:
-
Spryskiwacze reflektorów:
-
Alarm przeciwwłamaniowy:
-


Wnętrze

Siedziska z regulacją wysokości:
-
Wspornik lędźwiowy:
-
Elektromechaniczne ustawienie siedzenia:
-
Podgrzewane fotele:
-
Wentylowane siedzenia:
-
Fotele sportowe:
-
Skórzana kierownica:
-
Regulowana kierownica:
-
Podgrzewana kierownica:
-
Skórzane tapicerka:
-
Tylnie poduszki głowy:
tak
Składane tylne siedzenia:
tak
Przesuwane tylne siedzenia:
-
Środkowy podłokietnik:
-
Lusterko wewnętrzne z automatycznym przyciemnianiem:
-
Lampa(y) do czytania:
-
Podświetl lusterko do makijażu:
-
Regulowane oświetlenie deski rozdzielczej:
-
Obrotomierz:
tak
Licznik dni:
tak
Wskaźnik temperatury wody chłodzącej:
tak
Wskaźnik temperatury zewnętrznej:
-
Komputer pokładowy:
-
System audio:
-
Radio cyfrowe (DAB):
-
Przyciski audio na kierownicy:
-
Wejście audio:
-
Nawigacja:
-
Bluetooth:
-


Komfort

Centralne zamykanie drzwi:
-
Bezkľúčowy dostęp/startowanie:
-
Przycisk startowy:
-
Obwód sterujący:
-
Okna elektryczne:
-
Wspomaganie kierownicy:
-
Tempomat:
-
Klimatyzacja:
-
Kontrola temperatury w lewo/w prawo:
-
Czujniki parkowania:
-
Kamera cofania:
-
Parkomat:
-
Elektroniczna hamulec postojowy:
-
System start / stop:
-

Bagaż

Pojem ładowności bagażnika:
251-1038 L
Długość min/max:
 
Szerokość min/max:
 
Wysokość:
 
Wysokość progu podnoszenia:
 


Wymiary wewnętrzne

Odległość oparcia / pedałów:
 
Przednia wysokość nad głową:
 
Długość przedniego oparcia:
 
Długość siedzenia przedniego:
 
Wysokość przedniego wejścia:
 
Szerokość wnętrza z przodu:
 
Odległość oparcia przód / tył:
 
Średnia odległość oparcia przód/tył:
 
Wysokość miejsca na głowę z tyłu:
 
Długość oparcia:
 
Długość tylnej kanapy:
 
Wysokość tylnego siedzenia:
 
Tylnia szerokość wnętrza:
 

Wymiary zewnętrzne

Długość:
3815 mm
Szerokość:
1620 mm
Wysokość:
1415 mm
Rozstaw osi:
2450 mm
Szerokość przedniego rozstawu kół:
1400 mm
Szerokość tylnego rozstawu kół:
1365 mm
Prześwit:
-

Serwis i gwarancja

Serwis:
10.000 km / 1 lat
Ogólna gwarancja:
1 rok, bez ograniczeń
Gwarancja nadwozia:
6 lat



Škoda Favorit 1.3 LS to model, który zyskał dużą popularność w Polsce i innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Produkowany od lutego 1989 roku do stycznia 1991 roku, był jednym z pierwszych modeli czeskiej marki, który po zakończeniu ery klasycznych konstrukcji, wprowadzał nowoczesne rozwiązania w segmencie samochodów osobowych.


Samochód napędzany był silnikiem benzynowym o pojemności 1.3 litra, który generował moc 46 kW, co odpowiada około 63 koniom mechanicznym. Taki silnik zapewniał przyzwoite osiągi, biorąc pod uwagę niewielką masę pojazdu, co sprawiało, że Favorit był zwrotny i łatwy w prowadzeniu. Manualna pięciobiegowa skrzynia biegów umożliwiała płynne przełączanie między biegami, co było istotne w codziennej eksploatacji.


Favorit wyróżniał się także nowoczesną jak na swoje czasy konstrukcją nadwozia, które łączyło w sobie cechy hatchbacka oraz sedana. Dzięki temu samochód był praktyczny, oferując sporo miejsca zarówno dla pasażerów, jak i bagażu. Wnętrze pojazdu było proste, ale funkcjonalne, z ergonomicznym rozmieszczeniem przycisków i wskaźników, co ułatwiało obsługę.


Konstrukcja zawieszenia oraz układu kierowniczego wpływała na komfort jazdy i stabilność pojazdu na drodze. Favorit był ceniony za swoją niezawodność i stosunkowo niskie koszty utrzymania, co czyniło go atrakcyjnym wyborem dla rodzin oraz osób poszukujących ekonomicznego środka transportu.


Warto również wspomnieć, że model ten był dostępny w różnych wersjach wyposażeniowych, co pozwalało klientom na wybór odpowiedniego wariantu odpowiadającego ich potrzebom. Wersja LS charakteryzowała się lepszym wyposażeniem w porównaniu do podstawowych wersji, oferując m.in. lepsze materiały wykończeniowe oraz dodatkowe funkcje komfortowe.


Podsumowując, Škoda Favorit 1.3 LS to samochód, który na stałe wpisał się w historię motoryzacji w Polsce, łącząc w sobie funkcjonalność, nowoczesność oraz przystępną cenę. Choć minęły już lata od jego produkcji, wciąż można spotkać go na polskich drogach, gdzie cieszy się sympatią wielu kierowców.



Galeria zdjęć Škoda Favorit