Škoda

Škoda

Citigo E iV
Škoda Citigo E iV

2019 - 2020
Scala
Škoda Scala

2019 -
Kamiq
Škoda Kamiq

2019 -
Superb
Škoda Superb

2019 -
Fabia
Škoda Fabia

2018 -
Karoq
Škoda Karoq

2018 -
Octavia
Škoda Octavia

2017 - 2020
Octavia Combi
Škoda Octavia Combi

2017 - 2020
Citigo
Škoda Citigo

2017 - 2020
Kodiaq
Škoda Kodiaq

2017 -
Citigo
Škoda Citigo

2016 - 2017
Superb Combi
Škoda Superb Combi

2015 - 2019
Superb
Škoda Superb

2015 - 2019
Fabia Combi
Škoda Fabia Combi

2015 - 2018
Fabia
Škoda Fabia

2015 - 2018
Yeti Outdoor
Škoda Yeti Outdoor

2014 - 2018
Yeti
Škoda Yeti

2014 - 2017
Octavia
Škoda Octavia

2013 - 2017
Octavia Combi
Škoda Octavia Combi

2013 - 2017
Rapid
Škoda Rapid

2013 - 2017
Superb Combi
Škoda Superb Combi

2013 - 2015
Superb
Škoda Superb

2013 - 2015
Citigo
Škoda Citigo

2012 - 2016
Citigo
Škoda Citigo

2012 - 2016
Fabia
Škoda Fabia

2010 - 2015
Roomster
Škoda Roomster

2010 - 2015
Fabia Combi
Škoda Fabia Combi

2010 - 2015
Superb Combi
Škoda Superb Combi

2010 - 2013
Yeti
Škoda Yeti

2009 - 2014
Octavia Combi
Škoda Octavia Combi

2009 - 2013
Octavia
Škoda Octavia

2009 - 2013
Superb
Škoda Superb

2008 - 2013
Fabia Combi
Škoda Fabia Combi

2008 - 2010
Fabia
Škoda Fabia

2007 - 2010
Roomster
Škoda Roomster

2006 - 2010
Superb
Škoda Superb

2006 - 2008
Octavia Combi
Škoda Octavia Combi

2005 - 2009
Octavia
Škoda Octavia

2004 - 2009
Fabia Combi
Škoda Fabia Combi

2004 - 2008
Fabia
Škoda Fabia

2004 - 2007
Fabia Sedan
Škoda Fabia Sedan

2004 - 2006
Superb
Škoda Superb

2002 - 2006
Fabia Combi
Škoda Fabia Combi

2001 - 2004
Fabia Sedan
Škoda Fabia Sedan

2001 - 2004
Octavia Combi
Škoda Octavia Combi

2000 - 2008
Octavia
Škoda Octavia

2000 - 2004
Fabia
Škoda Fabia

2000 - 2004
Felicia Combi
Škoda Felicia Combi

1998 - 2001
Felicia
Škoda Felicia

1998 - 2001
Octavia Combi
Škoda Octavia Combi

1998 - 2000
Octavia
Škoda Octavia

1997 - 2000
Felicia Combi
Škoda Felicia Combi

1995 - 1998
Felicia
Škoda Felicia

1995 - 1998
Forman
Škoda Forman

1994 - 1995
Favorit Estate
Škoda Favorit Estate

1991 - 1994
Favorit
Škoda Favorit

1989 - 1995
136 R Coupe
Škoda 136 R Coupe

1985 - 1990
120/130
Škoda 120/130

1983 - 1990
105
Škoda 105

1983 - 1989
120
Škoda 120

1978 - 1983
110 R Coupe
Škoda 110 R Coupe

1978 - 1981
105
Škoda 105

1977 - 1983

Historia marki Škoda

Škoda Auto, znana również po prostu jako Škoda, to jedna z najstarszych i najbardziej rozpoznawalnych marek samochodowych w Europie. Historia tej czeskiej marki sięga końca XIX wieku, co czyni ją jedną z najstarszych firm motoryzacyjnych na świecie. Jej korzenie sięgają roku 1895, kiedy to Václav Laurin i Václav Klement założyli w mieście Mladá Boleslav firmę Laurin & Klement.


Początkowo Laurin & Klement zajmowała się produkcją rowerów, które były bardzo popularne w tamtym okresie. Ich pierwszym produktem był rower o nazwie „Slavia”. Wkrótce jednak, podążając za trendami i rosnącym zainteresowaniem motoryzacją, Laurin i Klement postanowili rozwinąć swoją działalność i w 1899 roku zaczęli produkować motocykle. Te motocykle, znane jako „L&K”, zyskały uznanie dzięki swojej niezawodności i innowacyjnym rozwiązaniom technicznym.


Na początku XX wieku firma rozpoczęła produkcję samochodów. Pierwszy model samochodu, Laurin & Klement Voiturette A, zadebiutował w 1905 roku i szybko zdobył popularność. Był to lekki i niezawodny pojazd, który otworzył firmie drogę do sukcesu na rynku motoryzacyjnym. Laurin & Klement szybko stała się jednym z największych producentów samochodów w monarchii austro-węgierskiej.


Jednakże, jak wiele firm w tamtym czasie, Laurin & Klement miała swoje wzloty i upadki. Po I wojnie światowej, z powodu problemów finansowych, firma zdecydowała się na fuzję z czeskim gigantem przemysłowym Škoda Works w 1925 roku. Od tego momentu marka funkcjonuje pod nazwą Škoda. Ta fuzja pozwoliła na rozwój technologiczny i zwiększenie skali produkcji.


Lata 30. XX wieku to czas, kiedy Škoda wprowadzała na rynek nowe modele, takie jak Popular, Rapid, Favorit czy Superb. Były to pojazdy solidne i cenione za swoją jakość, które zdobyły uznanie nie tylko w Czechosłowacji, ale również na rynkach zagranicznych.


W czasie II wojny światowej fabryki Škody zostały przestawione na produkcję wojskową, co było typowe dla przemysłu motoryzacyjnego w okupowanej Europie. Po zakończeniu wojny, Czechosłowacja znalazła się w strefie wpływów Związku Radzieckiego, co miało znaczący wpływ na dalszy rozwój marki. Škoda stała się przedsiębiorstwem państwowym i kontynuowała produkcję samochodów, choć w ograniczonym asortymencie.


Pomimo trudności związanych z centralnie planowaną gospodarką, Škoda wciąż była w stanie produkować modele, które zdobywały zaufanie klientów. Przykładem może być Škoda Octavia i Škoda Felicia z lat 60. oraz Škoda 1000 MB, która stała się jednym z najpopularniejszych samochodów w bloku wschodnim.


Przełomem dla Škody był rok 1991, kiedy to firma została sprywatyzowana i stała się częścią niemieckiego koncernu Volkswagen AG. To strategiczne partnerstwo pozwoliło na modernizację zakładów produkcyjnych i rozwój nowych modeli. Dzięki inwestycjom Volkswagena, Škoda zyskała dostęp do nowoczesnych technologii i standardów jakości.


W latach 90. na rynku pojawiły się nowe modele, takie jak Škoda Felicia, które szybko zdobyły popularność dzięki połączeniu atrakcyjnej ceny, niezawodności i nowoczesnego designu. Następnie, w 1996 roku, Škoda wprowadziła na rynek nową wersję Octavii, która stała się jednym z najważniejszych modeli w historii marki. Od tego czasu Octavia pozostaje jednym z najlepiej sprzedających się samochodów w swojej klasie w Europie.


Kolejne lata przyniosły dalszy rozwój Škody. Wprowadzono na rynek modele takie jak Fabia, Roomster, Yeti, Rapid, Kodiaq oraz Karoq. Każdy z tych modeli zyskał uznanie zarówno w Europie, jak i na rynkach światowych, co umocniło pozycję Škody jako producenta samochodów o doskonałym stosunku jakości do ceny.


W ostatnich latach Škoda skupia się na zrównoważonym rozwoju i elektromobilności, wprowadzając na rynek modele hybrydowe i elektryczne, takie jak Škoda Enyaq iV. Marka intensywnie inwestuje w rozwój nowych technologii oraz w rozszerzanie oferty pojazdów elektrycznych, aby sprostać wymaganiom współczesnych klientów i przyczynić się do ochrony środowiska.


Dziś Škoda Auto to nowoczesna i innowacyjna marka, która łączy tradycję z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi. Dzięki długoletniemu doświadczeniu, solidnym podstawom technologicznym i wsparciu ze strony grupy Volkswagen, Škoda kontynuuje swoją ekspansję na rynkach międzynarodowych, oferując klientom na całym świecie samochody, które są synonimem jakości, niezawodności i atrakcyjnej ceny.


SK: ŠkodaCS: ŠkodaPL: Škoda