Peugeot

Peugeot 309 GTI 16 (marzec 1990 - październik 1991)
5 biegowa, manualna skrzynia biegów, nadwozie trzydrzwiowa, hatchback, benzyna

Ogólne specyfikacje

Typ nadwozia:
trzydrzwiowa, hatchback
Skrzynia biegów:
5 biegowa, manualna
Liczba miejsc siedzących:
5
Segment:
C (niższa klasa średna)
Wprowadzenie:
marzec 1990
Zakończenie produkcji:
październik 1991

Napęd

Napędowa oś:
przednia
Typ silnika:
silnik spalinowy
Rodzaj paliwa:
benzyna
Moc:
118 kw (160 hp)
Maksymalna moc (kW):
118
Maksymalna moc (hp):
160
Maks. moment obrotowy:
177 nm


Silnik spalinowy

Liczba cylindrów:
4, w linii
Zawory na cylinder:
4
Pojem silnika:
1905 cm3
Wiercenie x skok:
83,0 x 88,0 mm
Współczynnik sprężania:
10,4 :1
Maks. moc:
118 kw (160 hp)
Moc (kW):
118
Moc (hp):
160
Maksymalna moc RPM:
6500 tpm
Maks. moment obrotowy:
177 nm
Maks. moment obrotowy RPM:
5000 tpm
System paliwowy:
wielopunktowy wtrysk
Sterowanie zaworami:
dohc
Turbo:
nie
Katalizator:
nie
Pojem zbiornika paliwa:
55 L


Wydajność

Maksymalna prędkość:
220 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h:
7,8 s
Monitor zużycia:
8,2 l/100km (1)

Zużycie (NEDC)

Zużycie w mieście:
-
Zużycie poza miastem:
-
Zużycie kombinowane:
8,8 l/100km
Emisje CO2:
-
Etykieta energetyczna:
 
Zużycie energii:
-
Zasięg baterii:
-

Zużycie (WLTP)

Niskie zużycie:
 
Średnie zużycie:
 
Wysokie zużycie:
 
Bardzo wysokie zużycie:
 
Kombinowane zużycie:
 
Emisje CO2:
 
Zasięg baterii:
-
Zużycie energii:
-

Podwozie

Zawieszenie przednie:
sprężyny węgierskie
Zawieszenie tylne:
drążek skrętny
Przedni stabilizator:
tak
Tylny stabilizator:
tak
Przednie hamulce:
wentylowane tarczowes
Tylnie hamulce:
tarczowes
Rozmiar przednich opon:
185/55VR15
Rozmiar tylnych opon:
185/55VR15
Promień skrętu:
10,4 m


Skrzynia biegów

1. bieg:
2,92:1
2. bieg:
1,85:1
3. bieg:
1,28:1
4. bieg:
0,97:1
5. bieg:
0,76:1
6. bieg:
 
7. bieg:
 
8. bieg:
 
9. bieg:
 
Bieg wsteczny:
3,33:1
Rozdzielacz końcowy:
4,43:1
RPM przy 120 km/h (teoretycznie):
3.650 tpm

Wagi

Masa własna:
948 kg
Maks. ładowność:
452 kg
Maks. dopuszczalna masa:
1400 kg
Maks. masa przedniej osi:
-
Maks. masa tylnej osi:
-
Maks. masa hamowanego przyczepy:
900 kg
Maks. masa naczepy niehamowanej:
474 kg
Maks. obciążenie zaczepu:
-
Maks. obciążenie dachu:
-

Bezpieczeństwo

Wynik testu zderzeniowego:
-
ABS:
-
Rozkład siły hamowania:
-
Asystent hamulca:
-
Pomoc przy awaryjnym hamowaniu:
-
Asystent martwego pola:
-
Kontrola stabilności:
-
Kontrola trakcji:
-
Ograniczona różniczka poślizgowa:
-
Poduszka powietrzna kierowcy:
-
Poduszka powietrzna pasażera:
-
Poduszki powietrzne boczne:
-
Poduszki powietrzne w głowach / kurtynowe poduszki powietrzne:
-
Poduszka powietrzna kolanowa kierowcy:
-
Asystent podjazdu:
-
Asystent pasa ruchu:
-
Asystent martwego pola:
-
Czujnik zmęczenia:
-
Czujnik ciśnienia w oponach:
-
Miejski system bezpieczeństwa:
-
Nocne widzenie z rozpoznawaniem osób:
-
System przed kolizją:
-
Asystent świateł drogowych:
-
Rozpoznawanie znaków drogowych:
-
System ostrzegania przed kolizją:
-
Automatyczne sterowanie poziomem:
-

Eksterior

Wyposażenie z interwałowym wycieraczką:
tak
Aluminiowe felgi:
tak
Przesuwany / składany dach:
-
Panoramiczna dach:
-
Bagażniki dachowe:
-
Metalizowany lak:
tak
Malowane zderzaki:
-
Szkła przyciemniane:
tak
Przegroda za przednimi siedzeniami:
-
Lusterka elektryczne:
-
Składane lusterka zewnętrzne:
-
Zewnętrzne lusterka wsteczne z automatycznym przyciemnianiem:
-
Wskaźnik kierunkowskazu w zewnętrznych lustrach:
-
Przednie światła przeciwmgielne:
tak
Automatyczne włączanie świateł:
-
Światła ksenonowe:
-
Reflektory LED:
-
Tylnie oświetlenie LED:
-
Światła do jazdy dziennej:
-
Spryskiwacze reflektorów:
-
Alarm przeciwwłamaniowy:
-


Wnętrze

Siedziska z regulacją wysokości:
-
Wspornik lędźwiowy:
tak (kierowca)
Elektromechaniczne ustawienie siedzenia:
-
Podgrzewane fotele:
-
Wentylowane siedzenia:
-
Fotele sportowe:
tak
Skórzana kierownica:
tak
Regulowana kierownica:
-
Podgrzewana kierownica:
-
Skórzane tapicerka:
-
Tylnie poduszki głowy:
-
Składane tylne siedzenia:
tak (w częściach)
Przesuwane tylne siedzenia:
-
Środkowy podłokietnik:
-
Lusterko wewnętrzne z automatycznym przyciemnianiem:
-
Lampa(y) do czytania:
tak (przednie)
Podświetl lusterko do makijażu:
-
Regulowane oświetlenie deski rozdzielczej:
tak
Obrotomierz:
tak
Licznik dni:
tak
Wskaźnik temperatury wody chłodzącej:
tak
Wskaźnik temperatury zewnętrznej:
-
Komputer pokładowy:
-
System audio:
-
Radio cyfrowe (DAB):
-
Przyciski audio na kierownicy:
-
Wejście audio:
-
Nawigacja:
-
Bluetooth:
-


Komfort

Centralne zamykanie drzwi:
tak
Bezkľúčowy dostęp/startowanie:
tak
Przycisk startowy:
-
Obwód sterujący:
-
Okna elektryczne:
tak (przednie)
Wspomaganie kierownicy:
tak
Tempomat:
-
Klimatyzacja:
-
Kontrola temperatury w lewo/w prawo:
-
Czujniki parkowania:
-
Kamera cofania:
-
Parkomat:
-
Elektroniczna hamulec postojowy:
-
System start / stop:
-

Bagaż

Pojem ładowności bagażnika:
397-1279 L
Długość min/max:
 
Szerokość min/max:
 
Wysokość:
 
Wysokość progu podnoszenia:
 


Wymiary wewnętrzne

Odległość oparcia / pedałów:
 
Przednia wysokość nad głową:
 
Długość przedniego oparcia:
 
Długość siedzenia przedniego:
 
Wysokość przedniego wejścia:
 
Szerokość wnętrza z przodu:
 
Odległość oparcia przód / tył:
 
Średnia odległość oparcia przód/tył:
 
Wysokość miejsca na głowę z tyłu:
 
Długość oparcia:
 
Długość tylnej kanapy:
 
Wysokość tylnego siedzenia:
 
Tylnia szerokość wnętrza:
 

Wymiary zewnętrzne

Długość:
4051 mm
Szerokość:
1628 mm
Wysokość:
1380 mm
Rozstaw osi:
2469 mm
Szerokość przedniego rozstawu kół:
1407 mm
Szerokość tylnego rozstawu kół:
1384 mm
Prześwit:
-

Serwis i gwarancja

Serwis:
10.000 km / 1 lat
Ogólna gwarancja:
1 rok, bez ograniczeń
Gwarancja nadwozia:
6 lat



Peugeot 309 GTI 16 to wyjątkowy model sportowego hatchbacka, który był produkowany w latach 1990-1991. Jego premiera miała miejsce w marcu 1990 roku, a auto szybko zyskało uznanie wśród entuzjastów motoryzacji dzięki połączeniu doskonałych osiągów oraz praktyczności codziennego użytkowania.


Pod maską 309 GTI 16 znajdował się zaawansowany silnik benzynowy o pojemności 1.9 litra, który generował moc 118 kW, co odpowiada około 160 koniom mechanicznym. Taki napęd sprawiał, że auto przyspieszało do 100 km/h w zaledwie 7,5 sekundy, co w tamtych czasach było imponującym wynikiem. Silnik był połączony z pięciobiegową, manualną skrzynią biegów, co pozwalało kierowcom na pełne wykorzystanie potencjału jednostki napędowej oraz cieszenie się dynamiczną jazdą.


Peugeot 309 GTI 16 charakteryzował się agresywną, sportową sylwetką, która wyróżniała go na tle innych modeli marki. Zastosowane w nim elementy aerodynamiczne, takie jak zmodyfikowany zderzak czy boczne progi, nie tylko wpływały na wygląd, ale również poprawiały stabilność pojazdu przy wyższych prędkościach. Wnętrze auta było jednocześnie komfortowe i sportowe, z wykończeniem z wysokiej jakości materiałów oraz sportowymi fotelami, które zapewniały dobre trzymanie ciała podczas szybkiej jazdy.


Zawieszenie Peugeota 309 GTI 16 zostało zaprojektowane z myślą o osiągach. Przednie zawieszenie typu MacPherson oraz tylne wielowahaczowe gwarantowały doskonałą stabilność oraz precyzyjne prowadzenie. Dzięki temu auto było chętnie wybierane przez kierowców szukających emocji podczas jazdy, zarówno na torze, jak i podczas codziennych dojazdów.


Peugeot 309 GTI 16 to nie tylko auto o sportowych osiągach, ale także model, który cieszył się dużą popularnością wśród miłośników motoryzacji. Jego unikalne połączenie mocy, stylu i komfortu sprawiło, że do dziś jest poszukiwanym klasykiem na rynku samochodowym. Dla wielu entuzjastów to nie tylko pojazd, ale również symbol motoryzacyjnej epoki, w której sportowe hatchbacki zaczęły zdobywać serca kierowców na całym świecie.



Galeria zdjęć Peugeot 309